Een werknemer die niet voldoet, dalende omzetcijfers, economische onzekerheid, … er zijn redenen genoeg om over te gaan tot ontslag. Maar hoe pak je dit aan? Wat mogen we niet zeggen als we een ontslag uitvoeren? Een werknemer ontslaan doe je niet zo, 5 tips
Een ontslag geven of krijgen voelt nooit goed aan. De ene partij is erop voorbereid, heeft een kosten-batenanalyse gemaakt en heeft een beslissing genomen. De andere partij staat voor een voldongen feit. De ontslagen werknemer moet aanvaarden en de bittere pil slikken.
Toch is het van groot belang dat een ontslag met respect voor de mens wordt uitgevoerd en dat de werkgever zich hierop voorbereidt. Voorbereiding is op diverse vlakken vereist. Het kostenplaatje en het sociaal juridische is de 1ste stap en vanzelfsprekend.
Maar, wat zeg je best niet bij een ontslag? Welke informatie, welke meldingen, welke raadgevingen moet je ten allen tijden vermijden?
Hier de 5 dingen die je beter niet zegt bij een ontslag:
We hebben besloten om je te ontslaan.
Als je een medewerker vertelt dat hij ontslagen is, doe je dat best niet omringd door het volledige managementteam. Spreek altijd in ‘IK’-vorm. Neem de verantwoordelijkheid voor deze actie en steek dit niet op een groep anderen.
De collega’s vinden dat ik de juiste beslissing neem.
Een belangrijk punt: het is ‘not done’ om deze beslissing met collega’s van de te ontslagen werknemer te bespreken. Indien je dit om eender welke reden toch hebt gedaan, zeg dit dan niet in deze context. De werknemer in kwestie mag zeker niet het gevoel krijgen dat er naast zijn ontslag ook met zijn collega’s een ‘complot’ werd gesmeed.
We weten allebei dat jij hier niet gelukkig bent.
De kans is groot dat je gelijk hebt, maar het is niet het juiste moment om te oordelen over het geluk van je medewerker. Iemand die wordt ontslagen hoort het positieve niet, hij moet eerst het negatieve nieuws verwerken. Elke bijkomende info die je geeft, is er teveel aan.
Ik ga je begeleiden naar je bureau en naar de uitgang.
Je ontslaat iemand, maar je hebt niet met een crimineel te maken. Je kunt je wel voorbereiden en controleren of alle bedrijfsmatige spullen (materiaal en IT-matig) reeds veilig zijn opgeslagen. Geef de persoon even de tijd om te bekomen van het nieuws. Laat hem in zijn eigenwaarde en behandel hem niet als een veroordeelde. Geef hem een kwartier de tijd om zijn persoonlijke spullen op te halen. Daarna kan je wel naar zijn werkruimte gaan en vragen of hij alles heeft om naar huis te gaan.
Laat me weten wat ik nog voor je kan doen?
Waar denk je aan? Ga je hem een nieuwe baan geven? Schep geen verwachtingen, maar wees duidelijk. Je kan aldus wel duidelijk aangeven dat hij je mag mailen/bellen voor vragen aangaande zijn loonafrekening. Verwijs hem eventueel door naar VDAB en/of loopbaanbegeleiding.
Een ontslag is niet makkelijk uit te voeren, maar niet het einde van de wereld. Het is niet aan jou om de ontslagen werknemer tot inzicht te brengen. Wees correct en kordaat. Draai niet rond de pot, ga niet in discussie en beloof niets wat je niet kan waarmaken.
Heb je nog vragen hierover, aarzel niet om ons te contacteren via het contactformulier of info@solut-hr.be. Twijfel je nog of ontslag wel nodig is, lees dan dit blogartikel.
Solut inspireert werkgevers met prikkelende blogs en belangrijke info. Succesvol ondernemen en gelukkig zijn. Wil je geen enkele blog of nieuwsbrief missen? Link dan met onze LinkedIn bedrijfspagina of volg onze Facebookpagina.